logo loomancoaching.nl

Focus en bepaal je volgende carriere stap

Focus en richting aan je werk geven via een persoonlijke (SWOT) Sterkte en kansen analyse

  • Geef 5 voorbeelden dat mensen enthousiast op jouw werk hebben gereageerd.
  • Licht toe waarom ze volgens jou zo enthousiast hebben gereageerd.
  • Geef 5 voorbeelden dat je zelf emotioneel geraakt bent door je werk.
  • Geef 5 voorbeelden dat je boos werd omdat je vond dat je niet goed werd beoordeeld.
  • Beschrijf 5 persoonlijke ontwikkelingen of wensen waar je nog van droomt die je nog zou willen meemaken.
  • Geef 5 voorbeelden van problemen die je heel goed hebt opgelost.

Nu gaat het om de analyse;

Zoek overeenkomsten en patronen.

Hoe kunnen jouw successen uit het verleden je nu helpen om je dromen te verwezenlijken?

Samenvatting trendrede 2016; Gelijkgestemden zoeken elkaar op en bouwen aan onderling vertrouwen

We gaan de ander weer ontdekken als iemand waar we niet alleen iets mee moeten,

maar ook kunnen.

Vertrouwen en verantwoordelijkheid gaan hand in hand. Na twee

decennia nadruk op ‘ik’, succes, selfies, efficiëntie en het bijbehorende ongeduld,

neemt de behoefte aan het zelfoverstijgende toe. Voel ik nog binding met anderen,

met een idee? Durf ik te vertrouwen op wat de ander zegt en doet? Vind ik het

prettig wanneer mensen mij vertrouwen?

 

De grootste revolutie vindt niet plaats in technologie maar in onze mindset: we

hebben het andere in de anderen nodig om vooruit te komen. Gelijkgestemden

zoeken elkaar op en gaan een flexibele verbintenis aan. Ieder jaar geven we voorbeelden,

en ze blijven komen, of het nu Uit De Grond is, PickThisUp, of het nieuwe

GEEF Café. In het najaar startte Heel Nederland Deelt, een overkoepelend platform

voor iedereen die iets wil delen. 400.000 Nederlanders dwongen voor het eerst een

referendum af, over het associatieverdrag tussen de EU en de Oekraïne. Ze willen

dat het proces verandert – en willen die verandering gezamenlijk op weg helpen.

Op de klimaatconferentie in Parijs durfden de bijeenkomende landen voor

het eerst een doelstelling over de opwarming van de aarde te formuleren.

Alleen gezamenlijk krijgen we grip op wat gezamenlijke problemen zijn. Samengrip zoekt

naar nieuwe ‘wij’vormen, zonder er direct een ‘zij’ aan te koppelen.

Nu ik de bouwsteen van de samenleving ben, wat is mijn bouwende vermogen? Dat is

de vraag die bij deze tijd hoort. We willen gehoord worden, gezien worden en ons een

deel voelen van iets gezamenlijks. Wat is mijn betekenis en welke verbinding zoek ik,

waaraan kan ik mijn steentje bijdragen? Er gloort begrip voor het andere, de ander.

Omdat we inzien dat ons ik niets betekent zonder de ander. Alleen samen krijgen we

grip op onze nieuwe wereld. En bouwen we aan onderling vertrouwen.

Reframe dat NIETS DOEN saai is en of dat jij je schuldig moet voelen!

Uit het onderzoek TIJDSBESTEDING van het Sociaal en Cultureel Planbureau blijkt dat 45 procent van de Nederland zich gedurende de werkweek opgejaagd voelt en 10 procent 'bijna altijd.' Vijf jaar eerder, tijdens het één na laatste tijdsbestedingsonderzoek, lagen die percentages veel lager. Tijd om te leren NIETS TE DOEN!.

En dat is het probleem met nietsdoen. De nadelen ervan zijn overduidelijk - je verspilt tijd, het staat lui naar anderen, je leeft maar zo kort, et cetera - terwijl de voordelen een stuk minder evident zijn. Dat leert ons dat je soms beter even een dutje kunt doen. Of een bad nemen. Of pak er een instrument bij, zoals Albert Einstein. Als hij zijn werkkamer uitkwam om even viool of piano te spelen, wist zijn vrouw: Albert staat weer voor een lastig probleem. Door zich aan de muziek over te geven, en zo afstand te nemen van zijn werk, keek hij er even later weer met een frisse blik naar.

Susan Sontag schreef eind jaren zestig in haar dagboek over het NUT VAN DE VERVELING.

Wie zich verveelt, zit volgens Sontag in een 'vastgeroeste modus van aandacht.' Je kijkt vanuit een bepaald frame naar een situatie en dat frame zegt dat het een saaie situatie is. Maar wat als je nu een ander aandacht frame uitprobeert? Dus wat meer luistert, in plaats van kijkt? Of niet naar betekenis zoekt, maar de situatie tot je neemt zoals die is?

Sontag daagt je dus uit “ de schuld” van de verveling bij jezelf te leggen. Het ligt niet aan de situatie, het ligt aan hoe jij deze interpreteert. Door je daar bewust van te zijn, ontdek je nieuwe vormen van aandacht. Dus in plaats van dat je een loos moment vult met Facebook, kun je ook proberen de schoonheid van dat zogenaamd loze moment in te zien.

Zoals Friedrich Nietzsche schreef: Wie zich verzet tegen verveling, verzet zich ook tegen zichzelf: diegene zal nooit de krachtigste verkwikkende teug uit zijn eigen diepste bron kunnen drinken.’

Bron: Ernst-Jan Pfauth/ De Correspondent

Stop met bewijzen dat we er toe doen/ oefening in eigenwaarde

Bewijzen verleidt ons tot:

  • Teveel geven
  • Teveel verplichtingen
  • Teveel compenseren
  • Teveel excuses maken
  • Teveel aannames maken
  • Schuldig voelen
  • Angstig voelen

Leven op basis van wat wij denken dat de omgeving van ons verwacht. Extrinsiek gedreven eigenwaarde!

Maar eigenlijk verwachten wij dit van onszelf.

Om zelfrespect en eigenwaarde te ontwikkelen helpt het ons om 40 dagen lang onze intrinsieke eigenwaarde te programmeren.

Elke dag, 40 dagen lang, schrijf je voor jezelf op wat je bent.

Niet in een werkwoord maar in het zelfstandig naamwoord.

  • Ik ben lief
  • Ik ben OK wie ik ben
  • Ik ben betrokken
  • Ik ben snel verveeld
  • Ik ben…

Elke dag tot de 40 dagen over zijn. Als je een dag overslaat moet je weer opnieuw beginnen.

Reprogrammeren van de hersenen kost 40 dagen! ( Brein@work, Ria van Dinteren)